کارکرد حروف ربط تبدیلی در جملههای مرکبِ دیوان حافظ
نویسنده
چکیده مقاله:
موضوع تحقیق حاضر، کارکرد حروف ربط تبدیلی در جملههای مرکب دیوان حافظ است. برای این کار، پس از مباحث مقدماتی در خصوص تعاریف و تقسیمبندی مربوط به حرف ربط تبدیلی و جملهی مرکب، به چهار نوع تأویل و تبدیل حروف ربط تبدیلی اعم از مصدر اصلی، مصدر بدلی، صفت اصلی و صفت بدلی پرداخته شده است. شعر حافظ با حرکت به سوی مسائل علمی، عرفانی و فلسفی و استفاده از واژگانی متعدد با ارادهی معانی مجازی و ثانوی آن و با حمل ویژگیهایی نظیر درونگرایی، عشقگرایی، غیررئالیستی اغلب به جملههایی مرکب، پیچیده و انتزاعی نیاز پیدا میکند. در این بین، حروف ربط تبدیلی نقش بهسزایی در وابستهسازی جملهوارههای پیرو به پایه، یا وابستهسازی جملهوارههای پیرو به جملهوارههای پیرو دیگر ایفا میکند. این تأویلها که روی فعلهای بعد از حروف ربط تبدیلی صورت گرفته و تبدیل به مفرد شده و نسبت به پایه دارای نقش شدهاند، با شواهدی کافی از دیوان حافظ همراه شدهاند. کارکرد حروف ربط تبدیلی در دیوان حافظ، تبدیل جملهوارههای پیرو به مفرد و تعیین نقشهای اصلی و فرعی آنها نسبت به فراکرد پایه در جملههای مرکب است.
منابع مشابه
کارکرد حروف ربط تبدیلی در جمله های مرکب دیوان حافظ
موضوع تحقیق حاضر، کارکرد حروف ربط تبدیلی در جمله های مرکب دیوان حافظ است. برای این کار، پس از مباحث مقدماتی در خصوص تعاریف و تقسیم بندی مربوط به حرف ربط تبدیلی و جمله ی مرکب، به چهار نوع تأویل و تبدیل حروف ربط تبدیلی اعم از مصدر اصلی، مصدر بدلی، صفت اصلی و صفت بدلی پرداخته شده است. شعر حافظ با حرکت به سوی مسائل علمی، عرفانی و فلسفی و استفاده از واژگانی متعدد با اراده ی معانی مجازی و ثانوی آن و ...
متن کاملحروف المعانی در دیوان حافظ
بررسی متون ادبی بر پایه نظریات معناگرایان، از موضوعاتی است که در ادبیات فارسی پیشینه ی چندانی ندارد. یکی از این نظریه ها، بحث معانی ثانویه در شعر است. شاعر با شیوه های شاعرانه ی ظریف خود، حروف ربط و اضافه را در سخن خود می آورد و هدف او معنای اولیه نیست بلکه معانی ثانویه را در نظر دارد.
تحول کارکردهای حروف اضافه و ربط در شعر معاصر
بحث اصلی این مقاله مربوط به «حروف اضافه و حروف ربط» در زبان فارسی است و مقولهای تازه را در زمینة تحول کارکردهای حروف در ادبیات معاصر ایران مطرح میکند. ادب فارسی همیشه حروف را در بحث دستور زبان مطرح کرده است؛ اما در این مجال تلاش بر آن است که نشان داده شود، ادبیات معاصر، حروف را در حوزة معانی و بیان و بدیع وارد میکند.
متن کاملبررسى "واو ربط" در تصحیح دیوان باباکوهى
در بررسى نسخههاى خطى دیوان باباکوهى کمبود، افزایش یا جابهجایىهایى در نگارش "واو ربط" مشاهده مىگردد. این امر معلول نوع رسمالخط، سرعت کتابت و بىدقتى کاتبان است که مایه خوانش اشتباه و بدفهمى متن شده و در نسخه مصحّح آن نیز راه یافته و بسیارى از ابیات را از معنى و مقصود اصلى مؤلف دور ساخته است. این مقاله در پى آن است که تأثیر "واو ربط" را از منظر نقد و تصحیح متن در این دیوان بررسى کند. محدوده ...
متن کاملباد در دیوان حافظ
در سخن جاودانه و شعر سحرآمیز حافظ شیرین سخن‘ هرچیزی به طرز زندانه ای جای گرفته آنچنان که گویی لسان الغیب آن را برای اولین بار در دیوان آسمانی خویش به کار برده است و طرحی نو درانداخته. در بررسی دیوان حافظ شیرازی بی درنگ درمی یابیم که باد جایگاه ویژه ای دارد ‘ چرا که سریع و بی دریغ و بی دریغ وظیفه آوردن و بردن خبر را برای عاشق و معشوق بر عهده دارد. در سحر کلام خواجه شیراز‘ باد و انواع آن چون صب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره شماره 2 (پیاپی 6)
صفحات 87- 100
تاریخ انتشار 2014-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023